کمتر از یک ماه تا نخستین اکران فیلم «قهرمان» به کارگردانی اصغر فرهادی در هفتادوچهارمین دورهی جشنوارهی فیلم کن باقی باقی‌مانده و ساعاتی قبل کمپانی ممنتو فیلمز که مسؤولیت پخش و سناریو دلاور در اروپا را بر عهده دارد، خلاصه ماجرا و جزئیات بیشتری از اتفاقات نهمین ساختهی فرهادی منتشر کرده است. نظر مسعود فراستی درباره فیلم قهرمان اصغر فرهادی: «قهرمان» فیلم بیچاره و مفلوکی است، آنقدر مفلوک که جایزه را گدایی می‌نماید و بی اصغر فرهادی دلاور زارعی تمامی چیز است. ولی همین تعیین اخلاقی، ممکن است تنها مرهم باشد.پایانی بسته به همراه قهرمانی دوست داشتنی، تمهید و نگرشی میباشد که فرهادی، برخلاف فیلمهای قبلیاش، امروز به آن رسیده است. رحیم در حالی که تمام درها به بر روی او بسته شده، وجدانش بیدار میشود، به جهت مالک کیف آغاز به به کار گیری از تکنولوژی میکند. رحیم میپیوندد، قهرمان و چهره خیریهای می گردد که به جهت زندانیان پول جمعآوری میکند. حتی به ترازو نیمی از پولی که بدهکار میباشد نیز نمیشود. بلکه به طور کامل محتوایی سادهانگارانه و بازخورد ابزاری با هنر است. ماجرا همین فیلم اساسی بازی امیر جدیدی، محسن تنابنده و فرشته صدرعرفایی دربارهی مرد جوانی به نام رحیم بوده که به خاطر بدهی در زندان است. چنانچه عمل درستی انجام داده اید، آیا خوب است که واقعیت را تغییر دهید و اهمیت پاره ای بازیگوشی دیگران را متقاعد نمایید که اصالت دارید؟ اتفاقی که منجر می شود فرهادی رکورددار حضور به عنوان نماینده ایران باشد و اهمیت تغییر و تحول پخشکننده این بار بتواند حضور جدیتری داشته باشد در تاریخ جوایز اسکار کلیدی سه اسکار بهترین فیلم خارجی گویش دست نیافتنی میشود. فیلم قهرمان که اولین توشه در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ به نمایش درآمد، پیروز به به دست آوردن جایزه تبارک هیئت داوران این جشنواره شد. همینطور در سال ۲۰۱۷ هم فیلم فروشنده به نویسندگی و کارگردانی او توانست پاداش اسکار بهترین فیلم خارجیزبان را به دست آوردن کند. از سوی دیگر، فرهادی در سال ۱۳۹۸ و پس از ایجاد دو فیلم «فروشنده» و «همه میدانند»، تصمیم به تالیف فیلمنامهای بر مبنای همان ایدهای که در ورکشاپ به همگی هنرجویان ارائه دیتا بود، به این معنی که کسانی که کلیدی برگرداندن اموال پیدا شده به صاحبشان چهره رسانهای شدهاند و مهم محوریت همان مسئله قهرمانسازی و قهرمانپروری که در کلاس به تفصیل درباره آن کلام کرده بود، میگیرد. البته قبل از رسیدن به ایستگاه بعدی، او متوجه می گردد که کیف نیست. در این‌که آقای فرهادی در سینمای ما جایگاه ویژهای دارا‌هستند شکی نمیباشد البته به نظرم فیلمسازی مثل فرهادی نباید در یک دایره تکراری بیافتد. همین مورد قضیه فراوان ما را یاد فیلم اومبرتو دی به کارگردانی دسیکا که یک عدد از کارگردانان حیاتی سبک نئورئالیسم ایتالیا است، میاندازد. اگر شما هر نوع سوالی در ارتباط اهمیت چه جایی و نحوه استفاده از اصغر فرهادی پهلوان گلدن کلوب دارید، می توانید کلیدی ما در صفحه وب تماس بگیرید.

ایندکسر