ویژگی دوم کشش بسیار خوب آن حتی با وجود ۵ سرنشین است که یکی از دلایل آن به خاطر گشتاور بالای موتور است؛ شتاب صفر تا صد این خودرو با توجه به تستها در محدوده ۱۰ الی ۱۱ ثانیه متغیر است، همچنین مصرف سوخت آن طی تستهای صورت گرفته به طور ترکیبی ۵.۵ لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش تعریف شده که مصرف سوخت کمی به حساب میآید. سمند اولین و یکی از شناخته شده ترین خودرویهای ایرانی به حساب میآید که نسلهای جدید آن به زودی به بازار راه پیدا میکنند، اگر سمند با موتور دیزلی به بازار راه پیدا میکرد به دلایلی چون مصرف سوخت پایین، گشتاور بالا و کشش خوب میتوانست موفق شود. یکی از معایب این خودرو هرزگردی زیاد در دنده ۱ بود که مهمترین علت آن، به خاطر گشتاور زیاد موتور نسبت به بدنه است که قطعا میبایست تغییراتی روی آن انجام شود. یکی از مشخصات موتورهای دیزلی تراکم بالاتر آنها نسبت به موتور های بنزینی است و تراکم این موتور ۱۶.۱ است که نشان دهنده حرارت بالای موتور است. نسبت قدرت موتور به وزن خودرو در خودروهای استاندارد شهری، در یک بازه تعریف شده که این موضوع در تغییر خودروهای ساخت داخل به منظور ارتقا ایمنی باید مد نظر قرار گیرد.

این موضوع به سادگی اثبات میکند که ساخت یک خودروی ایمن به طراحی ایمن نیاز دارد نه صرفا افزودن قطعات تقویتی در ستونها و درها. در جنس قطعات استفاده شده، طراحی خاص قطعات و نحوه اتصالات نهفته است. البته که همچون هر خودرو دیگری در این رنج قیمتی، در سرعت های بالا با چرخاندن فرمان، حرکات گهواره ای از خود نشان می دهد. زانتیا ۲۰۰۰ با حداکثر سرعت ۲۰۵ کیلومتر در ساعت برتری ۵ کیلومتری بر مدل ۱۸۰۰ به نام خود ثبت کرده است. در صندوق بار اسپرتیج همچون توسان، قابلیت باز شدن در و شیشه به صورت جدا از هم را دارد، که این حالت دسترسی به صندوق بار را آسانتر کرده است. سنسور دمای آب یا سنسور دمای خنک کننده وظیفه دارد که دمای مایع خنک کننده را اندازه گیری کرده و به واحد کنترل الکترونیک ( ایسیو ) ارسال کند و ایسیو نیز از طریق اطلاعات این سنسور ، زمان پاشش سوخت و آوانس جرقه ای را برای حالت های مختلف از جمله برای حالت ساسات و دماهای مختلف تنظیم می کند . البته این نکته را در نظر داشته باشید که این حجم از مصرف سوخت در حالت ایدهآل است و اگر خودروی شما تنظیم نباشد مصرف سوخت شما افزایش خواهد یافت.

خودروی ایمن در لحظه برخورد به این شکل تعریف میشود که در برخوردهای شدید کمترین صدمه متوجه سرنشینان خودرو شود و این با محکم بودن بدنه خودرو متفاوت است. از این خودرو فقط یک نمونه آن هم در مرکز تحقیقاتی ایرانخودرو وجود دارد که میتوانست به صورت انبوه در بازار باشد. در یونیت فن، اندازه گیری دمای آب از طریق یک آیسی تقویت کننده ی عملیاتی (op-amp) چهارگانه که در داخل یونیت فن تعبیه شده است صورت می پذیرد. غربیلک فرمان آوانته به شکل چهار شاخه کاملا معمولی طراحی شده و خبری از دکمه های اینتر فیس هم بر روی آن نیست. توانش هم در دور ۶۰۰۰ به ۸۳ اسب بخار میرسد که برای خودروی با وزن ۱۱۶۵ کیلوگرم خیلی مناسب نیست. اولین خودروی ملی که از سال ۸۱ در بازار ایران در حال عرضه است و با نسل های مختلف آن مانند سورن، سریر، x7 ، x و در حال حاضر نسل جدید آن یعنی دنا و دنا پلاس سروکار داریم. درست است که خودرویی مثل مگان نیز چندان به نظر جدید نیاید و طراحی آن مربوط به سال ۲۰۰۵ باشد اما باز هم از زانتیا بهتر عمل کرده است.

در موارد اینچنینی دولتها با تشکیل گروههای ویژه متشکل از مدیران مسئول بخشهای مرتبط، سهم هر عامل در بروز حوادث را بررسی کرده و سپس با اولویت بندی مناسب نسبت به رفع آن اقدام میکنند. طبق تست هایی که بر روی این خودرو انجام شده بود، این پیشرانه ویژگیهای متفاوتی نسبت به سمند بنزینی دارا بود. علاوه بر این بیشتر بودن قطر چرخهای 405 نسبت به ریو عامل منفی دیگری در کشش است. ترمزهای زانتیا در هر چهار چرخ دیسکی بوده و با توجه به ضد قفل بودن در مجموع عملکرد قابل اطمینانی دارند. مثلا آیا خودرو های غیر استانداردی همچون کامیون هوو را میتوان به وسیله ایربگ و یا سیستم ضد قفل ABS یا سیستم های از این قبیل ایمن کرد؟ علت را در این موضوع باید جستجو کرد که طراحی بر مبنای ایمنی، اصلی مهم و ساختاری است و با افزایش قطر ورق بدنه و یا استفاده از تقویتهای موضعی محقق نمیشود. در پروژه S81 یا همان تیبای امروزی به قدری از تقویتیها و اتصالات دوبل استفاده شد که وزن بدنه در حد زانتیا سنگین شده بود و یا حتی در سمند به حدی درها سنگین شده بود که لولای در توانایی تحمل وزن آن را نداشت و به مرور در ها به صدا در میآمد.

اگر شما هر گونه سوالی در رابطه با کجا و نحوه استفاده از موتور زانتیا دارید، می توانید با ما در صفحه وب تماس بگیرید.